Möt Monika Kochan, rutinerad kundservicemedarbetare på Bettys. Monika flyttade till Sverige från Polen 2015 och redan tredje dagen i Sverige började hon arbeta hos Bettys, något hon aldrig har ångrat. Idag är Monika en nyckelmedarbetare på kontoret, med ansvar för att uppdragen hos kunderna fungerar och hon trivs som fisken i vattnet.
Hej Monika, vad är det bästa med att jobba på Bettys?
– Att jag får möta människor från alla världens hörn, varje dag! Jag älskar att arbeta med människor och hitta lösningar som förbättrar kundernas vardag, samtidigt som vår personal får förutsättningar att göra ett bra jobb.
Vad är din roll på Bettys?
– Från början arbetade jag med hemstädning, men tack vare att jag pratar engelska fick jag snabbt gå in i en roll som handledare och började arbeta med kundservice. Mitt arbete är väldigt varierande, ingen dag är den andra lik. Jag växlar mellan att vara på hembesök hos våra kunder och att arbeta med kundservice, planering och administration på kontoret.
Vad arbetade du med innan du började på Bettys?
– Innan jag flyttade till Sverige arbetade jag i flera olika kundserviceroller i Polen, bland annat på apotek. Alla jobb jag har haft har service och kontakt med människor som gemensam nämnare. Jobbet på Bettys är mitt första jobb i Sverige och jag har alltid trivts så bra.
Hur fick du kontakt med Bettys?
– Det var en vän som rekommenderade mig att kontakta Bettys, jag hörde av mig och fick jobb direkt. En av utmaningarna för företaget har varit att många i personalen inte pratar svenska och eftersom jag pratar flytande engelska kunde jag redan från början ta en aktiv roll i kommunikationen med kunderna. Jag blev uppmuntrad att prata svenska när jag började jobba mer på kontoret. Idag pratar jag flytande svenska också, tack vare uppmuntran på arbetsplatsen och en jättebra kurs, Svenska för föräldralediga, som jag gick när jag var mammaledig. Det kan vara svårt att både orka och hinna språkstudier på kvällstid när man arbetar, så att plugga svenska när man är föräldraledig rekommenderas varmt.
Vad är det bästa med att jobba på Bettys?
– Det allra bästa är att jobbet är så socialt, varierande och fartfyllt, det passar mig som handen i handsken! Jag älskar den dagliga kontakten med våra kunder, som kommer från världens alla hörn. Jag gillar också att skräddarsy tjänster åt våra kunder, att få ge riktigt bra service. Bettys begränsar inte erbjudandet i fyrkantiga paketlösningar, vi anpassar oss efter kundernas behov och tar fram förslag som passar in i deras vardag. Bettys är till för alla!
Vad tycker du är unikt med Bettys, jämfört med andra arbetsgivare?
– Flexibiliteten, tveklöst! Det är flexibilitet som gör att både min och kundernas vardag fungerar, det gör erbjudandet unikt. Vi som jobbar här har frihet under ansvar, man har sitt schema men kan alltid anpassa vid behov. Så länge man får jobbet gjort så går det att justera inom ramarna för varje uppdrag. För kunderna innebär flexibiliteten att de får bättre service, för oss medarbetare innebär det trygghet och variation och att vardagen fungerar.
Beskriv din bästa dag på jobbet, då du blir glad och får energi!
– Den bästa arbetsdagen är full av variation, jag är ute på kundbesök, pratar med kunder i telefon och sitter lite på kontoret. Jag gillar när det händer mycket, men behöver också tid för struktur och samling. Jag brukar säga till min man att jag har det bästa jobbet, att jag älskar mitt jobb! Det är en trygg anställning med möjligheter att utvecklas och växa för den som vill.
Finns det något som är mindre bra?
– Något som kan göra en arbetsdag jobbig är när jag möter människor som inte lyssnar, som inte vill förstå vårt erbjudande och hur ett uppdrag fungerar. Vissa vill bara prata pris och ha så mycket som möjligt för pengarna, utan förståelse eller respekt för att våra medarbetare behöver rimliga förutsättningar för att göra ett bra jobb. Till exempel, om jag är på hembesök i en villa och ser att det krävs fyra timmar för ett bra resultat och kunden bara vill betala för två, då är det svårt att nå samförstånd. Bettys erbjudande funkar inte så och min uppgift är att skapa förståelse och skräddarsy en tjänst som passar kunden, utan att göra avkall på personalens arbetsförhållanden. Detta är den största utmaningen med jobbet men också den största vinsten när man väl kommer fram till en lösning som fungerar.
Rekommenderar du andra att jobba hos Bettys?
– Ja, definitivt. Bettys är en bra arbetsgivare med schyssta förhållanden och villkor. Här har man möjlighet att växa och utvecklas om man vill, kollegorna är trevliga och arbetsmiljön är varierande. Vi är ett bra team som tar hand om varandra, många stannar kvar länge och det kommer också nya medarbetare löpande, så man får knyta många nya kontakter.
– Du trivs som fisken i vattnet på jobbet, vad gör du på fritiden då?
Jag bor med min man och mina två barn ute i skogen, det är skönt att komma hem till lugnet och tystnaden efter en dag full av kundbesök, möten med kollegor och telefonsamtal. Vi har en båt och gillar att vara ute att fiska, eller bara göra utflykter i naturen. Då blir det bra balans i livet.
"Det allra bästa är att jobbet är så socialt, varierande och fartfyllt, det passar mig som handen i handsken!"
Låter intressant?
Vill du veta mer om att jobba på Bettys? Kontakta oss på jobb@bettysstad.se